האינטרנט. מקור מידע עצום אשר קשה מאוד לעכל כיצד יכולנו להסתדר בלעדיו. חשיבותו של האינטרנט כה גדולה, עד כי מלחמת ההישרדות בדרך לפסגת מנועי החיפוש, הורסת כל חלקה טובה. יותר מכך, עסק, חברה, עמותה או כל גוף אחר, אשר אינם מופיעים באינטרנט, כאילו לא התקיימו מעולם.
מבין אלו, נעסוק במאמר זה באתרי קופות החולים, המשמשות הגוף העיקרי אשר אליו פונה רוב האוכלוסייה. נבחן איזה מידע מופיע בכל אתר, אילו נושאים עומדים לרשות המבוטחים, ועד כמה המידע ברשת נהיר ועדכני.
עובדה – המידע ברשת אינו מלא
מנתונים שנאספו על ידי מרכז מזו"ר של המכללה למנהל, נמצא כי לא פשוט למצוא בקופות החולים מידע ברור אודות זכויותיהם של מבוטחי הקופה. עוד נמצא, כי ההסברים הקיימים כלליים ולא מפורטים, וכי הסדרי הביטוח אינם מובנים למרבית החולים. הפער בין הרצוי למצוי, גדל נוכח העובדה שקופות החולים מחויבות על ידי משרד הבריאות, לפרסם ולפרט באינטרנט את כל המידע אודות ההסדרים הקיימים.
מה קורה בפועל? להלן סקירה של המידע המופיע בכל אחד מאתרי קופות החולים:קופת חולים כללית
- מידע קיים: דרכי הצטרפות לכללית, אפשרות לאיתור רופאים, מרפאות ובתי מרקחת באמצעות כתובת, פניה לועדות בירורים, מדריך תרופות, זכויות אשפוז לקשיש הסיעודי, פירוט ביטוח סיעודי של הכללית, שירותים במסגרת ביטוח מושלם ופלטינום, תשלומים, אגרות פטורים, תרופות הניתנות בהנחה, הסדרי בחירה (מידע אודות טיפולים הניתנים מחוץ לשעות הפעילות של המרפאה, ועל זכות המבוטח לבחור היכן להיות מטופל).
- מידע חסר או שאינו מפורט: על מנת לקבל מידע אודות סל השירותים להם זכאים מבוטחי הכללית (הנוגעים לסוכרת, סרטן, טיפולי שיניים, לקות שמיעה, ראייה, החזר בגין נסיעות רפואיות ועוד)- יש צורך בסיסמא והמידע אינו נגיש לכולם.
- שירותי אונליין לבעלי סיסמא: הזמנת תור, צפייה בבדיקות מעבדה, בקשת מרשמים קבועים, תזכורן תרופות, המלצות רפואיות והתייעצות עם מומחים, הדפסת טופס 17.
- שירותי ערך מוסף: התייעצות עם רופא ילדים אונליין, פורומים, כתבות ומדריכים לאוכלוסיות השונות, מחשבונים, בלוגים, מדריכים מצולמים, עדכון כתובת, ניוזלטר, הזמנת בדיקות מעבדה עד הבית.
קופת חולים מאוחדת
- מידע קיים: דרכי הצטרפות למאוחדת, אפשרות לאיתור רופאים, פסיכולוגים, מרפאות ובתי מרקחת באמצעות כתובת, פניה לועדות בירורים, מדריך תרופות, שירותים במסגרת ביטוח שיא וזהב, הסדרי בחירה, זכאות בעת אשפוז, זכויות לניצולי שואה, תשלומים ופטורים בגין תרופות, שירותים רפואיים, טיפולים וציוד רפואי, התחייבות מאוחדת למתן שירותים, מענה לשאלות נפוצות, זכויות אשפוז לקשיש הסיעודי.
- מידע חסר או שאינו מפורט: ביטוחי הקופה- משלים ושיא, אינם מפורטים, לא כתוב באיזה סכומי הנחה מדובר, למשל. כמו כן, טיפולים שהינם באחריות משרד הבריאות, זכויות למצב/ בעיה רפואית- אינם מפורטים.
- שירותי ערך מוסף: התייעצות עם רופא ילדים, פורומים, כתבות ומדריכים, מחשבונים, בלוגים, ניוזלטר.
קופת חולים לאומית
- מידע קיים: דרכי הצטרפות ללאומית, אפשרות לאיתור רופאים, מרפאות ובתי מרקחת באמצעות כתובת, עלויות הביטוח המשלים והשירותים הכלולים בו, תעריפי ההשתתפויות, תקרות ופטורים בגין שירותים רפואיים ותרופות מתוקף סל שירותי הבריאות.
- מידע חסר או שאינו מפורט: ביטוחי הקופה- טיפולים שהינם באחריות משרד הבריאות, זכויות למצב/ בעיה רפואית, הסדרי בחירה, זכאות בעת אשפוז, מענה לשאלות נפוצות, זכויות אשפוז לקשיש הסיעודי, חסר גם פירוט לגבי השירותים הניתנים אונליין.
- שירותי ערך מוסף: מנוע חיפוש באתר, בדיקות מעבדה ושירות רופא עד הבית, פניה לרופאים ברשת לצורך קבלת מידע וייעוץ, טיפים ומדריכים, זימון תורים, תוצאות מעבדה.
קופת חולים מכבי
- מידע קיים: איתור שירותים במכבי (רופאים, מעבדות, מרפאות, רפואה דחופה ובתי מרקחת), שינויים בשעות פעילות, זכאות בעת אשפוז, תשלומים ופטורים בגין תרופות, שירותים רפואיים, טיפולים וציוד רפואי מתוקף סל שירותי הבריאות, פנייה לועדות ערר, תוכנית סיעודית, פירוט תוכנית הביטוח המשלים, שירותים בהשתתפות עצמית, הסדרי בחירה, איתור תרופות, מנוע חיפוש לאיתור זכויות ועוד.
- מידע חסר או שאינו מפורט: טיפולים שהינם באחריות משרד הבריאות, זכויות במצב/ בעיה רפואית- אינם מפורטים, ורק מופיעים עיקרי התוכנית. אין גם הפנייה למידע. פניה לועדות בירורים.
- שירותי ערך מוסף: מחשבונים, מגזין, פורומים, סדנאות, מדריכים וטיפים, זימון תור לרופא , צפייה בתוצאות בדיקות מעבדה, צפייה ביומן תרופות שנרכשו, ביטוח לתושבי חוץ, צפייה בתיק רפואי, תוצאות רנטגן, המלצות אישיות.