אין צורך להכביר מילים על חשיבותו של חוש השמיעה: זהו מרכיב מרכזי בהתנהלות שלנו בעולם, וכזה שכל פגם בו גורם לנו לאי נוחות רבה. הבעיה היא שבעיות שמיעה נפוצות כיום בישראל בכל קנה מידה, ומופיעות, בדרגות אלה או אחרת, אצל כ-15% מכלל אוכלוסיית ישראל.
החדשות הטובות הן שבאמצעות עשרות מכוני שמיעה, המופעלים באופן פרטי או דרך קופות החולים, ניתן להתמודד עם הבעיה היטב.מה מתבצע במכון שמיעה?
מכון שמיעה נועד להציע שורה ארוכה של שירותים לסובלים מבעיות שמיעה, או אפילו לאנשים הנחשדים ככאלה. כצעד ראשון, ראוי להדגיש את פעולות האבחון המגוונות הנערכות שם, וזאת באמצעות בדיקות השמיעה למיניהן, הנעשות בעזרת אמצעים טכנולוגיים ייעודיים. ההמלצה הברורה היא לבקר במכון לצורך בדיקה אחת למספר שנים לפחות, או כשקיים יסוד סביר להניח כי השמיעה נפגעה מסיבה מסוימת.
בהתאם לתוצאות בדיקה השמיעה, יוצע השירות העיקרי השני של מכוני השמיעה, והוא הצעת פתרונות מעשיים להתמודדות עם הבעיה. ברוב המקרים, המדובר הוא במכשירים טכנולוגיים, בשתלים, בעזרי שמיעה וכן הלאה, המותאים לאדם באופן אישי, ונרכשים באמצעות מכון השמיעה.מכוני שמיעה דרך קופות החולים הפועלות בישראל
ברמה הכללית, הסיוע של קופות החולים למבוטחיהן, בכל הנוגע למכוני שמיעה, נעשה באחת מהדרכים הבאות: מעבר הבדיקות במכונים מטעמה של קופת החולים, או לחילופין בחינה במכון פרטי אחר (כפי שנראה בהמשך), כאשר קופת החולים בהחלט עשויה לקחת חלק בסבסוד הביקור במכון.
תפקיד אחר של כל אחת מקופות החולים, על פי חוק הבריאות הממלכתי, הוא לקחת חלק במימונם של עזרי השמיעה השונים: מימון בסיסי של המכשיר, וכן מימון נוסף, הנקבע על פי הביטוח המשלים שמחזיק ברשותו המבוטח.ברמה הפרטנית יותר, מאפשרת קופת חולים מאוחדת למבוטחיה לעבור את הבדיקות באחד ממכוני השמיעה הנמצאים עימה בהסדר (ולא דרך בתי החולים), ולאחר מכן להגיע, עם תוצאות הבדיקה, לאחת ממרפאות קופת החולים. שם, יונפק לו טופס התחייבות לסיפוק מכשירי שמיעה, אשר יינתן באמצעות הספקים "שטיינר" או "מדטכניקה אורתופון". רכישת המכשיר בפועל תתבצע לאחר תקופת ניסיון של 45 ימים.
קופת חולים לאומית מציעה אף היא סל שירותים דומה, כשההנחות על רכישת המכשירים עשויות להגיע עד לכ-30% ממחירו: סכום ההנחה נקבע על פי סוג הביטוח של האדם, הוותק שלו ומאפייני מכשיר השמיעה שהותאם לו.מימוש ההחזרים בפועל ייעשה באמצעות טופס תשלום או התחייבות, אשר נדרש לאסוף מקופת החולים, ולהביא לספק השירות. הסיוע הכספי של קופת החולים ניתן עד לתקרת החזר של 952 ש"ח (גילאי 18-65) או 3,246 ש"ח (גילאי 65 ומעלה).
התהליך בקופת חולים כללית מבוסס על בדיקות ראשוניות אצל רופא אף-אוזן-גרון מטעמה של קופת החולים, ולאחר מכן בדיקה מקיפה באחד ממכוני השמיעה של כללית: בסניפי קופת החולים או בבתי חולים מרכזיים בישראל.בהתאם לתוצאות הבדיקה, יתקבל אישור מטעמה של קופת החולים, שתכליתו קבלת מכשיר השמיעה מאחד מארבעת הספקים המורשים שלה. ללקוחות כללים מושלם, משתתפת קופת החולים בתשלום, וגובה ההשתתפות העצמית של המבוטח מגיע עד ל-1,075 ש"ח בלבד.
במכבי שירותי בריאות, נעשה הסדר דומה עם כ-40 מכוני שמיעה, הפזורים בכל רחבי הארץ. גם כאן, גובה ההשתתפות העצמית משתנה על פי מאפייני המבוטח וסוג הביטוח שלו. מכבי שירותי בריאות אף מפעילה מספר מכוני שמיעה מטעמה, כשהמרכזי שבהם הוא במרכז המכונים מכבי השלום בתל אביב.