קופת חולים כללית השיקה בחודש יוני 2011 שירות יחיד וראשון מסוגו בישראל אשר במסגרתו תפנה קופת החולים באופן יזום אל המבוטחים ובני משפחותיהם מיד כאשר הם נזקקים לטיפול, תעמיד לרשותם את מלוא המידע על השירותים הרפואיים והתרופות להם הם זכאים, תדריך אותם כיצד באפשרותם לממש את זכויותיהם בסל הבריאות הממלכתי, בביטוחים המשלימים ובארגוני סיוע, ובמידת האפשר, אף תסייע להם בקיצור הליכים ופרוצדורות.
השירות, שנקרא "כללית לידיעתך – כי מגיע לך", מוצע ללא כל תשלום לכל מבוטחי הקופה.מנכ"ל קופת חולים כללית, אלי דפס, הסביר במסיבת עיתונאים שמטרת המהלך, שעלותו הגיעה כבר ל-26 מיליוני שקלים, היא להגדיל את היקף השימוש בשירותי הקופה. מאחר שהפוליסות כתובות בשפה משפטית קשה להבנה והמידע מוצג באופן מפוזר ולא ידידותי, שירותים רבים אינם מנוצלים רק בשל חוסר מודעות לזכויות.
שינויים ארגוניים בקופה
לצורך הטמעת השירות נערכים בקופת החולים בחודשים האחרונים שינויים כלל ארגוניים בשני מישורים עיקריים:הקופה מכינה ערכות מידע ייעודיות וממצות לכל מחלה או לקות, ובה מפורטים הזכויות והשירותים להם הם זכאים הן במסגרת סל התרופות ובביטוחים כללית מושלם, פלטינום וזהב, והן מול גופים שונים כגון ביטוח לאומי, מס הכנסה והרשויות המקומיות.
את ערכות המידע ניתן לקבל בדיוור ישיר מעובדי הקופה, בעמדות מידע מיוחדות בסניפי קופת החולים ובבתי החולים, וכן באתר אינטרנט שהוקם למטרה זו.לכוח האדם של הקופה מגויסים עובדים סוציאליים יעודיים שתפקידם להיפגש עם מבוטחים שלקו במחלה ולמסור להם ערכת מידע ייעודית מודפסת ואת כל הטפסים הדרושים. כמו כן, נוספו מתנדבים מנוסים מתחום הבריאות, אשר מגויסים ממאגר הגמלאים של הקופה, שיעמדו באופן אישי לרשות המבוטחים ויסייעו להם בנבכי הביורוקרטיה.
בנוסף פועלת הקופה להכשיר את אלפי עובדיה בכל התחומים והמקצועות על מנת שיוכלו להעניק את השירות החדש.קבוצות המבוטחים שייהנו מהשירות
השירות "כללית לידיעתך" יוצע בשלבים לקבוצות המבוטחים השונות, ובראש ובראשונה לאלו הנזקקות לשירותים הרפואיים באופן שוטף ומיידי:
- 15,000 חולי סרטן המאובחנים בקופה מדי שנה. חולים אלו זכאים בין השאר להשתתפות בהוצאות אוכל, שהיה, לינה ותחבורה בתקופת הטיפול האונקולוגי, טיפולי שיניים משקמים ומשמרים לאחר טיפול כימותרפי וקרינתי, אשפוז בהוספיס ללא תוספת תשלום, ייעוץ דיאטני וגנטי, וכן השתתפות בתוכניות שיקום לאחר ההחלמה. בנוסף הם יקבלו טופס 17 מורחב שיפטור אותם מהתעסקות בביורוקרטיה בשנה הראשונה למחלתם.
- 35,000 ילדים הזקוקים לטיפולים בהתפתחות הילד. להם מוצע מגוון רחב של שירותים אשר חלקם ניתנים במסגרת סל הבריאות וחלקם בביטוחים המשלימים, כגון ריפוי בעיסוק ובדיבור, טיפול רגשי ע"י פסיכולוגים או עובדים סוציאליים, ייעוץ משפחתי, אבחון לקויות למידה וספורט טיפולי להשמנת יתר במסגרת רפואת ספורט.
- 3,000 חולי לב. להם מגיעים טיפולי החלמה ושיקום הכוללים מפגשים עם רופאה, אחות, תזונאית ומחנכת בריאותית, מכשירים המנטרים את קצב הלב ושהות בבית החלמה.
- 67,000 ילדים מבוטחי הכללית אשר מאושפזים בבית חולים מדי שנה.
- 70,000 ילדים בני 6 לפני הכניסה לכיתה א'.
- הורים לילדים עם מחלות כרוניות.
- משפחות לאחר לידת פג.
מטרת השירות
בקופת החולים מקווים שהעלייה בהיקף השימוש בשירותיה, הגם שתביא בהכרח לעליה בהוצאות הכספיות בטווח הקצר, תאפשר מניעה ואבחון מוקדם של מחלות ובטווח הארוך תחסוך למדינה, לכללית, ובעיקר למבוטחים, טיפול בתחלואה קשה ותמותה.מילות המפתח של המהלך – יוזמה, שקיפות, הכוונה וסיוע, משקפות בבהירות את השקפת העולם שקופת החולים וחברת ביטוח הבריאות הגדולה בישראל מאמצת בימים אלו, לפיה מצוקת המחלה גדולה דיה ואין להעמיס על החולה בנוסף טרטור וסחבת.